Trainee -jaksolla Hevosopistolla

  • 29.4.2020

"En ollut koskaan miettinyt Hevosopistoa ja sen toimintaa yritysnäkökulmasta, ainoastaan kouluna, vaikka alueella järjestettävät tapahtumat yritystoimintaan liittyvätkin. Yrityksen monipuolisuus ja varsinkin markkinoinnin ja viestinnän merkitys sille avautui ihan eri tavalla."

  • Kuva

Sanna Valtonen tutustui trainee-jaksonsa aikana Hevosopistoon uudesta näkökulmasta.

Ensimmäinen vuosi hevosalan liiketoiminta –opintoja HAMK:ssa alkaa olla takana ja todettakoon, että mielenkiintoista ja monipuolista on ollut. Mitään ennakko-odotuksia opintojen alussa ei ollut, olihan koulutusohjelma ihan uusi. Itsellä edellisistä opinnoista on jo vierähtänyt aikaa, tietyt kokonaisuudet olivat tuttuja, mutta joissain se kynnysten ylittäminen on ollut haasteellisempaa. Opintokokonaisuus, perusopintojen osalta varsinkin, on samanlainen kuin muissakin liiketalouden koulutusohjelmissa, erilaiset ryhmätyöt ja harjoitus- ja projektityöt liittyvät meillä hevosalaan ja alan yrityksiin.

Kevään viimeinen moduuli oli tarkoitus suorittaa parilla lähiopetusviikolla ja markkinoinnin ja viestinnän opintoihin liittyen 6 viikon trainee-jaksolla eri yrityksissä. Vallitseva koronatilanne kuitenkin muutti opiskelusuunnitelmaa, kansantalouden, kirjanpidon ja ruotsin opinnot siirtyivät täysin verkko-opinnoiksi.  Trainee-jaksojen suoritustapa muuttui opiskelija- ja yrityskohtaisesti mahdollisuuksien mukaan etätoteutettavaksi.

Sain harjoittelupaikan trainee-jaksolle Ypäjän Hevosopistolta, joka ympäristön ja koulun osalta oli mäellä vuosia työssä käyneenä tuttu paikka. Vaikka harjoittelun toteutus alkuperäisen suunnitelman mukaisesti ei onnistunutkaan, se oli kuitenkin onneksi mahdollista suorittaa etänä erilaisten projektitehtävien kautta. Kävin muutamana päivänä paikan päällä, kun tehtävät tai niihin tarvittava taustatyö sitä edellyttivät, mutta suurin osa onnistui hyvin etätoteutuksena.

Vaikka harjoittelujakson toteutus muuttuikin, auttoi se silti ymmärtämään ja näkemään kokonaisuuden toisin kuin aiemmin. En ollut koskaan miettinyt Hevosopistoa ja sen toimintaa yritysnäkökulmasta, ainoastaan kouluna, vaikka alueella järjestettävät tapahtumat yritystoimintaan liittyvätkin. Yrityksen monipuolisuus ja varsinkin markkinoinnin ja viestinnän merkitys sille avautui ihan eri tavalla, vaikka koko Hevosopiston toiminta tämän jakson aikana olikin, johtuen poikkeustilanteesta, täysin normaalista poikkeavaa. Aiemmissa työyhteisöissäni markkinointi ja viestintä ei ole ollut samanlaisessa roolissa, enkä ole sitä tullut juuri miettineeksi. Tämä harjoittelujakso ainakin muutti ajatusmaailmaa ja avasi silmiä eri tavalla.

Kirjoittaja Sanna Valtonen opiskelee HAMKissa hevosalan liiketoiminnan tradenomiksi.